Kosten

Laatst hoorde ik de volgende mooie kreet toen het over wedstrijdzeilen ging: “van wedstrijden met auto’s, paarden en boten gaat je naar de kloten”. Als u niet voorin met de Nederlandse top of wat daar voor doorgaat wil meedraaien dan hoeft catamaranzeilen per jaar helemaal niet zoveel te kosten. De investering voor nieuwe boten is alleen niet onaanzienlijk. Aan afschrijving moet u tweede hands voor rond de ƒ 1.500,– per jaar, of zelfs minder, prima met een gebruikte boot kunnen blijven varen en op de paar jaar verversen. Iedere vier jaar een nieuwe Hobie 16 komt al gauw boven de ƒ 2.000,– per jaar. Het formule 18 en 20 zeilen zit daar nog een flinke stap boven. Verzekering, ligplaats, stalling en onderhoud komen daar nog bij. De kosten van uw biertje en broodje op het terras van de vereniging is daarentegen weer een fractie van wat de gemiddelde strandtent u vraagt.

Prijs indicatie

Wat krijg ik voor m’n geld

< € 1.500 Tenzij u geluk heeft kunt u catamaranzeilen beter nog maar even laten zitten. Misschien is af en toe huren op vakantie een optie en droom dat ‘ie van u is.
> € 1.500 < € 3.000 Als u nog geen pakken, zwemvesten etc. hebt, wordt het nog een klus om binnen het budget te blijven maar met een beetje scharrelen kan het wel. Koop liever zekerheid dan de boot die 8 jaar “op zolder” heeft gelegen. Maar, eerlijk is eerlijk omdat mensen er na een paar jaar geen zin maar er ook nog niet vanaf willen komt dat nog vrij regelmatig voor.
> € 3.000 < € 5.000 Hier beginnen de reële mogelijkheden. Als u scherp onderhandelt of gewoon handig bent kunt u binnen dit budget wellicht zelf nog ergens goedkoop een trailertje of cattrack (dikke pijp met ballonwielen om hem niet over het strand te hoeven slepen) op de kop tikken.
> € 5.000 < € 7.500 Just getting by. Hiervoor zijn boten met de kop eraf met uitrusting en binnen bereik. Ook klein nieuw komt binnen uw bereik.
> € 7.500 < € 10.000 Die vijf mille extra zet nieuw nog niet zo heel veel zoden aan de dijk. Je koopt er alleen een nieuwe Dart18, Nacra 450 of Hobie 14, 16 of 17 voor. Of een vrijwel nieuwe met trailer, cattrack en spullen etc.
> € 10.000 < € 12.500 Hier komen de tweedehands Formule 18/20 boten met de kop eraf in beeld.
> € 12.500 < € 15.000 Dit is de prijs waarvoor je nieuw een Formule 18 koopt. Let wel op of alle “wedstrijd-gatgedges” worden meegeleverd voor dit geld. Een nieuwe (snellere?) spi kost al gauw € 1000,-.
> € 15.000 Formule 20 en Tornado passen nu in uw budget. U moet wel de intentie hebben om wedstrijden te zeilen. Koop je dit alleen voor de lol dan ben je veel te duur uit en waarschijnlijk is je ego dan te groot voor het clubhuis.