Welke klassen

Welke klassen zijn er eigenlijk
Actieve wedstrijdklasse catamarans
Dart 18: Erkende klasse. Heeft als voordeel (of als nadeel, net hoe je het bekijkt) dat één persoon in de trapeze staat. Geen zwaarden. Ook oudere boten komen in wedstrijden nog goed mee. Vrij robuuste boot. Minder geschikt voor twee zware kerels. Strikte eenheidsklasse. Het is een actieve klasse met internationale wedstrijden. Nieuwe boten zijn door het hoge pond sterling flink aan de prijs.
Hobie 16: Erkende klasse. Bewezen boot voor brandingzeilen. Kan meer wind hebben dan het wedstrijdcomité of de bemanning. Geen zwaarden (zgn. asymmetrische rompen). Dubbele trapeze. Droge boot. Kan tot windkracht drie ook alleen gevaren worden. Vaak gevaren door gemengde teams. Als je hier goed mee kan varen is de rest kinderspel.
Formule 18: (o.a. Hawk, Tiger, Inter 18, Mystere, Cirrus, Mattia) Erkende formule klasse van verschillende merken met gennaker. Dé wedstrijdklasse van dit moment. Met oudere boten is het door de voortschrijdende ontwikkelingen vaak moeilijk om in de wedstrijden nog voorin mee te komen. Wel gemakkelijk te varen maar met spi en door zwaarden op zee minder geschikt voor de beginner. Relatief duur en kwetsbaar. Ook met minder wind kan al dubbel trapeze worden gestaan.
Formule 20: (o.a. Inter 20, Fox, Mystere, Ventilo) Erkende klasse. Alles een maatje groter dan Formule 18. Ook qua prijs. Zie verder Formule 18. Uitgevoerd met carbon mast. Niet echt meer iets voor man en vrouw om samen voor het eerst even mee te gaan catamaranzeilen. Echte wedstrijdboot.
A-Cat (Diverse bouwers, zelfbouw) . Eénmanscat. Erkende klasse. Super licht (v.a. 70 kg) en vooruitstrevende formule klasse. Voor de veeleisende sleutelaar die meer wil dan alleen zeilen…
Tornado: (Diverse bouwers) Erkende (olympische) klasse. Zie Formule 20. Voor twee veeleisende sleutelaars. Met een breedte van 3.05 m moet de boot zonder speciale trailer bij transport uit elkaar. Zowel zonder als met spinaker uitgevoerd (Tornado Sport). Dat laatste is nu de Olympische boot en kent daardoor veel (materiaal)ontwikkeling. Niet echt geschikt om veel mee op zee te varen (zand!)
F16HP: (Diverse bouwers) Een lichtgewicht klasse (100 kg of 95 kg wanneer solo) met veel (zelf)ontwikkeling. De klasse is gebouwd rondom de Taipan 4.9 en Bim 16. Stealth marine heeft in 2001 een nieuw onwerp gemaakt volledig volgens de regels van de Formula 16 HP klasse. Swell marine Spitfire (Yves Loday) is geen F16 onder deze regels maar wordt permanent gedispenseerd. De ratings van deze boten zijn gelijk aan de Formule 18 (Texel en ISAF). De klasse concentreert zich nu nog op de VS maar vanaf 2002 zal ook steeds meer naar Europa komen. De naam van de klasse staat voluit voor Formule 16 High Performance. Eigenlijk een A-cat voor 2 man.
Inter 17 Eénmanscat. Als hiervoor. Nog geen of nauwelijks eigen wedstrijden. Wordt met trapeze gevaren, ook voorzien van zwaarden. Ook met spi uit te rusten. Schijnt moeilijk alleen te richten te zijn na omgeslagen te zijn. Er bestaat daarom al een aangepaste versie met carbon mast.
Hobie FX One Eénmanscat. Is nauwelijks een eigen wedstrijdklasse. Trapeze en is voorzien van zwaarden. Met en zonder spinaker te varen. Zeer lichte boot (125 kg compleet). Ontworpen door wereldkampioen A-cat.
Toer catamarans Behalve de hieronder genoemde klassen is er nog een hele hoop goed bedoelde rommel (sorry bezitters!) op de markt. Oh wee, oh wee als de dealer daarvan met z’n hobby stopt of u in Zuid-Frankrijk op vakantie denkt even een nieuwe achterbeam te gaan halen. Het is vaak al helemaal een drama als u er ooit nog eens vanaf wilt en u eigenlijk niet van plan was het hele spul in de vlikobak te gooien. U moet dan (lang) wachten op iemand als uzelf om de boot weer aan te slijten. Als u met catamaranzeilen begint en het is niet gemaakt door Dart, Hobie, Prindle of Nacra. Laat dan liever maar.
Hobie Wave: Prima en robuuste boot die speciaal is gemaakt om catamaranzeilen te leren. Geen zwaarden. Hier worden in Frankrijk hele scholen tijdens de gymles wegwijs gemaakt met zeilen.
Hobie 14: Eénmanscat. Geen zwaarden. Prima boot om alleen en zonder trapeze ook met meer wind mee te leren zeilen. Gaat door gebrek aan zwaarden lastiger overstag. Kan ongelooflijk veel wind hebben. Is bij onze oosterburen en elders in de wereld nog wel populair als eenheidsklasse. Er zijn ook versies met fok en trapeze. Jong gebruikt inmiddels vrij zeldzaam.
Hobie 18: Erkende klasse. Prima en robuuste boot voor de wat zwaardere starters. Er zijn versies met steek of klapzwaarden gemaakt. Wedstrijden worden er in Nederland behalve op handicap nauwelijks meer mee gevaren. Door de relatief ongunstige handicap wordt deze boot in Nederland nauwelijks nog nieuw verkocht. Er is ook nog een snellere Formula uitvoering met spi. Dubbele trapeze.
Hobie 20 en 21: Tweemanscat. Door het gewicht is de 21 op het strand nauwelijks te hanteren. Meer iets voor twee powerlifters. Als ‘ie in zee ligt kan de hele familie overigens wel mee. Een bakbeest.
Nacra 450: Eén-/tweemans boot (geen echte wedstrijdklasse). Geen zwaarden. Simpele en goede boot om mee te beginnen. Met fok en spi leuke boot om het als twee junioren op te leren. Met één volwassene gaat het allemaal net. Eén trapeze.
Nacra 500: Zie 450 maar dan net een slagje groter. Tweemansboot, twee trapezes. Geen zwaarden. Weinig aantallen op de Nederlandse markt.
Nacra 570: Zie 450 maar dan voor twee echte volwassenen. Geen zwaarden. Prima boot om mee te beginnen. Dubbele trapeze. Kan ook met spi.
Nacra 5.2 en 5.8: Hier varen allen nog oudere types van rond. Zie 5.5 ( Bij Nacra slaat de naam op de lengte van de boot in meters)
Nacra 5.5: Blast from the past. Prachtige wedstrijdklasse uit het verleden. Met zwaarden. Dubbele trapeze. Stabiele boot. Vaak ook met spi. Zeer vergevingsgezind. Wordt nieuw niet meer verkocht en er wordt behalve op handicap (waar het een kansloze klasse is geworden) nog nauwelijks wedstrijden voor georganiseerd. Er is ook nog een brede éénmans uitvoering ook wel 18m² genoemd beschikbaar.
Nacra 6.0: Zie 5.5 maar dan net alles net even groter. Is voor twee volwassen (85kg+) kerels die kunnen zeilen maar (nieuw) nog niet meteen voor de hoofdprijs willen gaan de juiste keuze.
Prindle 15: Eénmanscat. Gaat soms wat lastig door de wind. Leuke boot maar wordt nieuw niet of nauwelijks meer verkocht. Ook in de wedstrijden komen oudere boten met goed zeil nog prima mee. Geen zwaarden één trapeze. Prima éénmanscat.
Prindle 16: Is voor twee volgroeide volwassenen net te krap. Geen zwaarden. Wordt nieuw niet meer verkocht. Prima boot om het op te leren.
Prindle 18: Volwassen tweemanscat. Prima boot om het op te leren. Geen zwaarden, dubbele trapeze. Is iets vergevingsgezinder dan een Hobie 16 maar ook weer minder spectaculair. Behalve op handicap is het geen wedstrijdklasse.
Prindle 18.2: Wedstrijdklasse uit het verleden. Met zwaarden, dubbele trapeze, soms met spi. Worden niet meer gemaakt.
Prindle 19: Een foot groter dan de 18.2 zie verder aldaar.
Dart 20: Heet ook wel Stampede. Is een grotere versie van de dart 18. zie dart 18. Geen zwaarden. Twee man trapeze. Behalve op handicap geen wedstrijdklasse (meer).
Dart 15 / Spark: Eenmanscat. Geen zwaarden. Wordt nauwelijks aangeboden.
Dart 16: Kleinere uitvoering van de Dart Hawk, ook ontworpen door Yves Loday. Gemaakt van zeer bestendig materiaal waardoor ook voor verhuur en lessen zeer geschikt. Kan wel eens de nieuwe voorkeurslijn worden nu de Tornado Sport de Olympische multihull is. Dus ook als wedstrijdboot in te zetten.
Nacra Blast: Ontworpen door Emanuel Boulogne (Cirrus) voor Nacra vooruitlopend op de ontwikkeling van een eventuele Formule 16. Als jeugdboot zeer geschikt voor wedstrijden. Voorzien van skeggen (dus geen zwaarden) en met spinaker te verkrijgen. Nieuw in 2001.
Mystere: Sinds 2 jaar in Nederland geïmporteerd. In Frankrijk zeer populair. Diverse recreatieve modellen vanaf 12 t/m 20 voet beschikbaar. Nu dus ook goede ondersteuning in Nederland maar nog niet veel op de occasionmarkt te vinden.