Boot kiezen

Hoe maak ik voor mezelf een keuze

Lastig om een keuze te maken? Dat valt wel wel mee. Als u altijd alleen gaat zeilen dan kiest u tweedehands voor een Prindle 15 of een Hobie 17 of als u in het begin nog zonder trapeze wilt varen en niet te zwaar bent is ook een Hobie 14 heel geschikt. Nieuw is uw keuze eigenlijk beperkt tot een Hobie FX One of een Nacra Inter 17 of wellicht een 450. Voor de veeleisende zeiler die weet waar die aan begint is de A-cat de juiste keuze.

Als u samen wilt zeilen en samen niet meer dan 130/150 kg schoon aan de haak weegt én u wilt ooit ook nog eens een wedstrijdje gaan wedstrijdzeilen dan kiest u tweedehands of nieuw voor een Hobie 16, een Dart 18 of Nacra 500. Deze boten worden (in wedstrijden) altijd zonder spi gevaren. Dat maakt het gemakkelijker om een minder ervaren bemanninglid mee te nemen.

Weegt u samen wat meer dan 150 kg en wedstrijdzeilen is niet belangrijk dan is aanvankelijk een tweedehands Hobie 18 (met zwaarden), Prindle 18 of Nacra 570 (zonder zwaarden) een goede keus. Met een  Nacra 5.5 of 6.0 doet u uzelf een groter plezier. Vooral als u in de toekomst er ook wel eens een spi bij wilt trekken. Maar ze zijn kwetsbaarder. Er is nu tweedehands volop keuze. Een Prindle 18.2/19 is wat zeldzamer maar voldoet ook aan uw eerste behoeften.

Heeft u meer wensen en wilt u met dezelfde bemanning zeker verder én wedstrijden varen en er ook nog een spi bij kunnen trekken, dan kiest u voor de Formule 18 (gemaakt door verschillende bouwers). Bent u samen wat meer aan het gewicht (+ 165 kg) dan wordt het de Formule 20. Wedstrijden met spi varen vereisen een bijzonder goed op elkaar ingespeelde bemanning. Wilt u veel internationaal de strijd op de velden aanbinden en zijn olympische aspiraties u niet vreemd, dan is de Tornado uw keus. Wel graag eerst even de financiën regelen.