De eerste keer

De eerste keer op zee. Hoe het (niet) moet…

Zee kiezen:

Als u op het strand staat en de wind komt uit zee kiest u bij vertrek de boeg waarbij het zeil het meeste uitwaait. Controleer op het strand of alles nog goed werkt. In de branding is het heel vervelend als de zaken niet voor elkaar zijn.

U sleept de boot (samen) staand tussen de rompen zover het water totdat de roeren nog net droog op de kant liggen. Dan loopt de stuurman om en maakt grootschoot en roeren in orde. De fokkemaat staat aan de buitenzijde van loefromp en houdt de boot recht op de golven. De stuurman heeft schoot en joy-stick in de ene en zijstag in de andere hand. Wacht op een rustiger moment in de branding ontstaat en sleep de boot samen zo verder totdat voldoende water onder kiel zit om de fokkemaat aan boord te laten. Laat hem de boot draaien totdat de boot in de gewenste richting ligt en trek de fok iets aan en laat de fokkemaat aan boord stappen. Direct daarna volgt de stuurman en wordt de fok normaal en het grootzeil zover als de loefgierigheid van de boot het toestaat aangetrokken.

Bedenk, u moet met half opgetrokken roeren van het strand de zee in. En dat stuurt op zich al met geen enkele boot echt lekker. Met een catamaran met twee roeren en vooral bij asymmetrische rompen voelt u de loefgierigheid bijzonder goed. Daar komen de vaak alles behalve ideale omstandigheden van de branding nog bij. Aanrollende brekers moet u met enige snelheid nemen en vlak voor het moment van impact liefst zo recht  mogelijk op de breker/golf insturen. Daarna (nog liefst op de breker) weer meteen afvallen om snelheid te maken voor de volgende. En zo verder. Dat is met de wind pal uit zee of onder een kleine hoek uit zee met hoge golven, en de genoemde loefgierige boot (ook voor een meer ervaren brandingzeiler) altijd een lastig compromis. U moet daarom de boot ook met de zeilen goed kunnen sturen. Maar op een boot zonder zwaarden is dat nooit te doen. De beginner gaat vaak net niet voortvarend en iets te ruim van start. Hij schrikt van de eerst klap van eerste golf en ligt dan of dwars of als hij door de loefgierige boot inmiddels te veel is opgeloefd nagenoeg stil in de wind en gaat dan onverhoopt maar verder met plan B. Daarbij kiest hij, op zich begrijpelijk, voor nog wat kalmer aan en wordt voordat hij het plan kan gaan uitvoeren vervolgens de volgende breker verrast. Door te laat afvallen en daardoor onvoldoende of geen snelheid te hebben ontwikkeld ligt hij dan helemaal stil of is al achteruitgeslagen. En daar is het roer-oploop-systeem niet op berekend. Vanuit de gedachte aan een monohull wil de startende catamaranzeiler de twee boegen van zijn catamaran niet in de breker begraven (en dat is precies wat je wel kunt en moet doen met een catamaran) en zit men om de rompen mooi vrij te houden  te ver naar achteren op de boot . Daarmee is het lot bezegeld en gaat het hele spul vaak achteruit en achterover om in de branding. De volgende golven maken het karwei verder af en de tocht is al weer over. Vervolgens kun je naar de dealer om voor je net aangeschafte boot bijvoorbeeld een paar gebroken zeillatten, wat gescheurde zeillatzakken, een ontzet roer of uitgescheurd spiegelbeslag of als je geluk hebt alleen roerpennen laten repareren.  Dit zie je op Texel met wind uit zee en een iets te gespannen bemanning heel vaak gebeuren.

Als u met rustig weer begint en eerst wat advies vraagt of meezeilt met een meer ervaren zeiler is het allemaal niet zo’n probleem als het hier misschien wordt geschetst. Als in uw vaargebied pieren in zee liggen vereist dit nog extra aandacht.

 

 

Uit Zee

Als u met de boot uit zee komt zijn er maar twee dingen waar u aan moet denken

1.    Haaks op de branding de kust aanvaren en

2.    Voldoende achterop zitten.

3.    Vergeet de zwaarden niet !

Met wind uit zee: Altijd haaks op de branding landen. Ruim uit de kust vaart u eerst parallel naar de plek die u hebt uitkozen om te landen. Denk daarbij aan de stroom en eventuele golfbrekers! Catamarans lopen niet snel uit het roer maar als uw boot al onder een kleine hoek schuin van achteren wordt opgepakt door een beetje behoorlijke golf is er geen houden meer aan. Zorg dat u bij de tweede en eerste bank de achteropkomende brekers recht van achteren op de boot pakt. De bemanning zit helemaal achterop. Probeer de eerste keren tussen de golven te blijven .Probeer rustig te landen. Vol gas en dubbel trapeze kan ook maar is asociaal ten opzichte van zwemmers en wandelaars en gaat bovendien ten koste van de boot.  Vergeet niet direct uw voorlijk los te gooien !  Komt de wind niet van zee maar van land dan is het allemaal wat eenvoudiger.