Waar varen

In het overvolle Nederland moet u eerst een ligplaats of stalling regelen voordat u definitief als eigenaar de boot achter uw auto haakt. De vraag naar ligplaatsen is op de meeste plaatsen veelal groter dan het aanbod maar er zijn ook nog verenigingen met een ligplaats. Daarbij kunt u kiezen voor de Noordzee of het binnenwater.

Op het binnenwater kunt ook met veel wind nog varen. Op zee wordt, door ervaring wijs geworden, bij (te) harde wind met hoge branding of bij hoge branding en relatief te weinig wind, vaak niet gevaren. Hoewel de golven het catamaranzeilen op zee veel aantrekkelijker maakt zijn de randmeren of het IJsselmeer als beginner toch het beste te bevaren om de boot goed te leren kennen zonder aanslag op uw banksaldo. Niets is zo triest om een nieuwbakken zeezeiler z’n (nieuwe) spulletjes en illusies op de tweede bank aan barrels geslagen te zien worden.

In het voor- en najaar zoeken overigens vrijwel alle actieve wedstrijdzeilende brandingzeilers hun heil op het binnenwater. Op zee is het water niet alleen een stuk kouder, het ontbreekt vaak volledig aan passerende boten die u even uit de penarie kunnen helpen als het om wat voor reden toch fout is gegaan. En als het even fout is gegaan heeft u, ook al zit u nog niet echt in de problemen maar op uw boot even wat uit te blazen van de vermoeienissen, vaak al  meteen de reddingsbrigade aan dek staan