Welk type

Ik heb het hier alleen over koop. Huren is, althans in Nederland, nauwelijks een optie. Allereerst moet u zich de vraag stellen; wil ik alléén of met anderen varen. Er is een verschil tussen één- en tweemans cats, vooral tot uitdrukking komend in het gewicht en zeiloppervlak. Er zijn overigens 2-mans boten waar je ook tot windkracht 3 of soms zelfs daarboven nog aardig met alleen het grootzeil en zonder fok kunt varen. Maar lang niet allemaal. Als u financieel tegen de aankoop zit aan te hikken kunt u met twee of meerdere mensen samen een boot kopen. Dat is vaak helemaal niet zo’n slecht idee als u wellicht denkt. Heel veel mensen op de clubs doen dat en het gaat vaak beter dan de meeste mensen verwachten. Goede afspraken maken is daarbij natuurlijk essentieel.

Daarna moet u voor uzelf bepalen of u aan wedstrijden mee wilt doen of gewoon lekker wilt toerzeilen met tot windkracht 3 à 4 en het liefst met mooi weer.

In the blind iets kopen is vaak niet handig. Op die manier een catamaran kopen al helemaal niet. Vooral omdat het als buitenstaander zonder ervaring met specifieke catamarankennis lastig is de voor- en nadelen voor hem of haar goed in te kunnen schatten. Sommige verkopers die graag een boot aan u willn verkopen zullen nog wel eens de verkeerde verhalen over de nadelen van type’s van de concurrent de wereld in helpen. Maar misschien is dat type gelet op uw wensen en ervaring wel precies uw boottype.

Voor een overzicht van populaire catamarantypen is het dan nog beter om eens de boottypen op de uitslagenlijst van de laatste wedstrijden na te kijken. Daaraan kunt u direct zien what’s hot & what’s not. Dat geeft overigens ook een goed inzicht in de courantheid van de boot als u er ooit – om wat voor reden dan ook – weer eens vanaf wilt.

Voor de beginnende of ervaren wedstrijdzeiler is de keuze beperkt. Als je alleen wilt toeren is er aanzienlijk meer keus.